Ceremonia Dzielenia Się Jedzeniem i Rytuał Pica Awy

Luau 8

Aha ‚Āina Ceremonia Dzielenia Się Jedzeniem i Prezentacja Tradycyjnego Rytuału Picia ‘Awy
Prowadzą goście z Hawajów

Słowiańska Ceremonia Dzielenia Się Jedzeniem
Prowadzą organizatorzy Aloha Festiwal Polska w ramach wymiany kulturowej

Wstęp wolny.
Ilość miejsc ograniczona.
Rezerwacja: Szczegóły wkrótce

Ceremonia dzielenia się jedzeniem Aha ‚Āina to starożytny hawajski rytuał, w którym serwuje się potrawy przygotowane z rdzennych hawajskich roślin reprezentujących wcielenia – kinolau – hawajskich bóstw, gdzie kino oznacza wcielenie boga, a lau roślinę. Ceremonię rozpoczyna się od liści Ti oraz od Niu (orzecha kokosowego) symbolizujących kinolau boga Kū, patrona wojny, przywódców i uzdrawiania. Powierzchnia liścia Ti służy następnie jako taca, na której układa się potrawy. Kolejną potrawą jest fioletowe Poi z utartej rośliny Kalo (bulwy kolokazji jadalnej), kinolau boga Kāne, opiekuna słodkich wód, lasów i drzew. Następne w kolejności są Uala (słodki ziemniak) i Mai’a (odmiana banana), kinolau boga Lono, władcy chmur, deszczu i błyskawic odpowiedzialnego za rolnictwo, pogodę i źródła wody. Podczas ceremonii, na wyplatanej z Lauhala (liści pandanu) macie, pojawiają się także różne rodzaje ryb oraz Limu kala (odmiana alg morskich), kinolau bogini księżyca Hiny.

Hawaje to kraina mitów i legend. Jedna z nich opowiada o genezie rośliny taro, stanowiącej podstawę pożywienia rdzennych Hawajczyków i o relacji między ziemią a człowiekiem:

Ho’ohōkūkalani jest córką matki ziemi Papahānaumoku i ojca nieba Wākea. Kiedy przychodzi na świat, Wākea bierze ją w swoje ramiona. Nie może wyjść z podziwu nad urodą swojej córki. Kocha ją bezwarunkowo.

Kiedy Ho’ohōkūkalani wyrasta na piękną młodą kobietę, Wākea uzmysławia sobie, że jest w niej zakochany. Myśli wyłącznie o tym, jak zostać z nią sam na sam. To jednak jest niemożliwe, ponieważ Papahānaumoku jest zawsze obecna. W końcu jednak udaje się mu zostać sam na sam z Ho’ohōkūkalani.

Kiedy Papahānaumoku odkrywa, że Wākea ją zdradził, jest zła. Żegna się ze swoimi dziećmi i wyjeżdża na Tahiti, aby już nigdy nie wrócić.

Ho’ohōkūkalani zachodzi w ciążę z Wākea, lecz rodzi martwe dziecko. Trzyma swojego martwego syna w ramionach i nie pozwala mu odejść. Ho’ohōkūkalani i Wākea opłakują swoje dziecko. Postanawiają pochować swojego pierwszego syna w ziemi za ich domem i nadają chłopcu imię Hāloanakalaukapalili.

Niedługo po tym, jak Ho’ohōkūkalani i Wākea grzebią swego syna, na jego grobie wyrasta roślina. Ta roślina, to taro.

Ho’ohōkūkalani odkrywa, że znowu jest przy nadziei. Tym razem wydaje na świat zdrowego syna. Ho’ohōkūkalani i Wākea dają dziecku na imię Hāloa, po starszym bracie Hāloanakalaukapalili.

Hāloa uprawia roślinę taro i dba o wyspę, dzięki czemu rozwija się ważna relacja. Roślina Taro oraz ziemia dbają o Hāloa, dostarczając mu pożywienia. W zamian, Hāloa opiekuje się rośliną taro i ziemią; młodszy brat dba o starszych braci, a starsi bracia dbają o młodszego brata. Ta relacja przetrwała do dnia dzisiejszego, ponieważ Hawajczycy są potomkami Hāloa.

Kalo

Rytuał Pica ‘Awy, napoju sporządzanego z pieprzu metystynowego i podawanego w miseczkach ‘apu wykonanych z łupiny orzecha kokosowego, ma na celu wykreowanie przestrzeni do otwartej komunikacji i wyrażenia wdzięczności, stworzenie atmosfery wzajemnego szacunku oraz uhonorowanie matki Ziemi.
Tej rozpowszechnionej na wyspach Pacyfiku i praktykowanej przez rdzenną ludność ceremonii towarzyszy odpowiedni rytuał oraz etniczne pieśni i gesty.
Rytuał picia ‘awy będzie przeprowadzony przez rdzennych Hawajczyków wyłącznie na potrzeby prezentacji.

AWA

Korzen awy

Lokalizacja:
Muzeum Azji i Pacyfiku