Hawajskie Warsztaty Rodzinne

Hawajskie warsztaty rodzinne
Prowadzi Joshua Lanakila O Ka ‘Aina I Ka Pono Manguail

Tradycyjne hawajskie gry i zabawy, piosenki, taniec hula, opowieści, figury ze sznurka hei i wiele innych.

Wstęp: 25 zł (bilet rodzinny dla dziecka i opiekuna; dla drugiego i kolejnego dziecka – 15 zł)
Ilość miejsc ograniczona.
Przyjmujemy zapisy na warsztaty wyłącznie drogą mailową.
Prosimy wysyłać zgłoszenia na adres: edukacja@muzeumazji.pl

Lei – Hawajskie Naszyjniki Warsztat

Poświęcone wyplataniu naszyjników z kwiatów i roślin
Prowadzi Cody Pueo Pata z Hawajów

Pueo4

Rośliny odgrywają w kulturze hawajskiej szczególną rolę. Najważniejszą ze wszystkich jest jednak Ti (kordylina) ze względu na swoje ochronne działanie. Z jej długich, zielonych liści wyplata między innymi ozdoby, naszyjniki, jak również spódniczki dla tancerzy hula. Warsztat ma dodatkowo na celu przybliżenie więzi, jaka łączy Hawajczyków ze światem natury oraz nakreślenie roli Laki – bóstwa opiekuńczego wszystkiego, co rośnie.

Pueo1
Wstęp: 20 zł
Ilość miejsc ograniczona.
Bilety do nabycia od 24.05 w kasie Muzeum Azji i Pacyfiku
ul. Solec 24 (wt. – nd. 12.00 – 18.00)
Rezerwacja: Szczegóły wkrótce.

Every Tattoo Tells a Story. Dokument

Projekcja Filmu Dokumentalnego: Skin Stories. Every tattoo tells a story.
(polski lektor)

Dzięki uprzejmości Leanne Ferrer z organizacji Pacific Islanders In Communications oraz reżyser Emiko Omori

Wstęp wolny.
Ilość miejsc ograniczona.
Rezerwacja: Szczegóły wkrótce

Wprowadzenie: Tomasz Madej z Muzeum Azji i Pacyfiku
Przed projekcją filmu pokaz tradycyjnego Maoli Tattoo Dance w wykonaniu tancerzy ze szkoły hula hālau WaikāUnu.

Skin Stories. Every tattoo tells a story.

Na wyspie Samoa określa się go mianem tatau. Maorysi nazywają go moko lub puhoro. Hawajczycy używają terminu kakau albo uhi. A większość z nas zna go pod nazwą tatuaż.

Wiele osób nie rozumie znaczenia, jakie ta forma sztuki ma dla licznych kultur na całym świecie. Dla niektórych, znaki wytatuowane na ciele stanowią swoisty kod, za pomocą którego określają to, kim są i skąd pochodzą. Dla innych, tatuaż jest symbolem odrodzenia, tradycji lub piękna, sposobem za pomocą którego mogą wyrazić wyznawane przez siebie wartości, przekonania lub światopogląd.
Dokument Skin Stories to antologia opowieści zebranych w regionie Pacyfiku, gdzie tatuaż pełni ważną rolę zilustrowanych zachwycającymi obrazami: od parnych krajobrazów Rotorua na Nowej Zealandii po kolorowe zgromadzenie na pierwszym międzynarodowym konwencie tatuażu w Apia na wyspie Samoa; od tarasowych, żyznych upraw rośliny taro na wyspie Maui po złote plaże O’ahu i Kalifornii.

Kliknij tutaj, jeśli chcesz kupić film na DVD

Ceremonia Dzielenia Się Jedzeniem i Rytuał Pica Awy

Aha ‚Āina Ceremonia Dzielenia Się Jedzeniem i Prezentacja Tradycyjnego Rytuału Picia ‘Awy
Prowadzą goście z Hawajów

Słowiańska Ceremonia Dzielenia Się Jedzeniem
Prowadzą organizatorzy Aloha Festiwal Polska w ramach wymiany kulturowej

Wstęp wolny.
Ilość miejsc ograniczona.
Rezerwacja: Szczegóły wkrótce

Ceremonia dzielenia się jedzeniem Aha ‚Āina to starożytny hawajski rytuał, w którym serwuje się potrawy przygotowane z rdzennych hawajskich roślin reprezentujących wcielenia – kinolau – hawajskich bóstw, gdzie kino oznacza wcielenie boga, a lau roślinę. Ceremonię rozpoczyna się od liści Ti oraz od Niu (orzecha kokosowego) symbolizujących kinolau boga Kū, patrona wojny, przywódców i uzdrawiania. Powierzchnia liścia Ti służy następnie jako taca, na której układa się potrawy. Kolejną potrawą jest fioletowe Poi z utartej rośliny Kalo (bulwy kolokazji jadalnej), kinolau boga Kāne, opiekuna słodkich wód, lasów i drzew. Następne w kolejności są Uala (słodki ziemniak) i Mai’a (odmiana banana), kinolau boga Lono, władcy chmur, deszczu i błyskawic odpowiedzialnego za rolnictwo, pogodę i źródła wody. Podczas ceremonii, na wyplatanej z Lauhala (liści pandanu) macie, pojawiają się także różne rodzaje ryb oraz Limu kala (odmiana alg morskich), kinolau bogini księżyca Hiny.

Hawaje to kraina mitów i legend. Jedna z nich opowiada o genezie rośliny taro, stanowiącej podstawę pożywienia rdzennych Hawajczyków i o relacji między ziemią a człowiekiem:

Ho’ohōkūkalani jest córką matki ziemi Papahānaumoku i ojca nieba Wākea. Kiedy przychodzi na świat, Wākea bierze ją w swoje ramiona. Nie może wyjść z podziwu nad urodą swojej córki. Kocha ją bezwarunkowo.

Kiedy Ho’ohōkūkalani wyrasta na piękną młodą kobietę, Wākea uzmysławia sobie, że jest w niej zakochany. Myśli wyłącznie o tym, jak zostać z nią sam na sam. To jednak jest niemożliwe, ponieważ Papahānaumoku jest zawsze obecna. W końcu jednak udaje się mu zostać sam na sam z Ho’ohōkūkalani.

Kiedy Papahānaumoku odkrywa, że Wākea ją zdradził, jest zła. Żegna się ze swoimi dziećmi i wyjeżdża na Tahiti, aby już nigdy nie wrócić.

Ho’ohōkūkalani zachodzi w ciążę z Wākea, lecz rodzi martwe dziecko. Trzyma swojego martwego syna w ramionach i nie pozwala mu odejść. Ho’ohōkūkalani i Wākea opłakują swoje dziecko. Postanawiają pochować swojego pierwszego syna w ziemi za ich domem i nadają chłopcu imię Hāloanakalaukapalili.

Niedługo po tym, jak Ho’ohōkūkalani i Wākea grzebią swego syna, na jego grobie wyrasta roślina. Ta roślina, to taro.

Ho’ohōkūkalani odkrywa, że znowu jest przy nadziei. Tym razem wydaje na świat zdrowego syna. Ho’ohōkūkalani i Wākea dają dziecku na imię Hāloa, po starszym bracie Hāloanakalaukapalili.

Hāloa uprawia roślinę taro i dba o wyspę, dzięki czemu rozwija się ważna relacja. Roślina Taro oraz ziemia dbają o Hāloa, dostarczając mu pożywienia. W zamian, Hāloa opiekuje się rośliną taro i ziemią; młodszy brat dba o starszych braci, a starsi bracia dbają o młodszego brata. Ta relacja przetrwała do dnia dzisiejszego, ponieważ Hawajczycy są potomkami Hāloa.

Kalo

Rytuał Pica ‘Awy, napoju sporządzanego z pieprzu metystynowego i podawanego w miseczkach ‘apu wykonanych z łupiny orzecha kokosowego, ma na celu wykreowanie przestrzeni do otwartej komunikacji i wyrażenia wdzięczności, stworzenie atmosfery wzajemnego szacunku oraz uhonorowanie matki Ziemi.
Tej rozpowszechnionej na wyspach Pacyfiku i praktykowanej przez rdzenną ludność ceremonii towarzyszy odpowiedni rytuał oraz etniczne pieśni i gesty.
Rytuał picia ‘awy będzie przeprowadzony przez rdzennych Hawajczyków wyłącznie na potrzeby prezentacji.

AWA

Korzen awy

Mahalo – Ceremonia Zamknięcia Festiwalu

Ceremonia Zamykająca Część Oficjalną Festiwalu
Wspólna Hawajska Pieśń

Lūʻau. Tradycyjny Hawajska Kolacja

Po ceremonii zamknięcia festiwalu zapraszamy do ogrodu Steff Cafe Bar. Podczas kolacji będzie można skosztować wielu specjałów kuchni hawajskiej, porozmawiać z rdzennymi Hawajczykami i posłuchać egzotycznych opowieści z drugiego końca świata. W trakcie kolacji pokaz współczesnego tańca hula i koncert ukulele.
Kliknij tutaj i zobacz wydarzenie na Facebooku

Ilość miejsc ograniczona.
Rezerwacja i bilety do nabycia w Steff Cafe Bar, tel: 500 231 007
ul. Jazdów 1, 00-467 Warszawa
Lub klinkij tutaj i kup online

Kliknij tutaj i zobacz mapkę