Tradycyjne Pieśni Hawajskie Warsztaty

1

Nauka hawajskiego śpiewu i tradycyjnej pieśni
Prowadzi Joshua Lanakila O Ka ‘Aina i Ka Pono Manguail

W języku hawajskim – ʻōlelo Hawai’i – słowa posiadają moc zwaną mana. Tradycyjne pieśni są śpiewane w celu zadowolenia bóstw i przodków oraz zgromadzenia życiodajnej energii kryjącej się w znaczeniu słów. Śpiew podlega rygorystycznym zasadom. Pieśni oli składają się z wydłużonych fraz śpiewanych na jednym oddechu, często połączonym z wibracją oraz zaakcentowanym, piskliwym zaśpiewem (ii) na końcu każdej frazy, podkreślającym znaczenie konkretnych wyrazów. Większość tradycyjnych pieśni ma charakter zaklęć. Jakikolwiek błąd, jak choćby zaczerpnięcie oddechu przed zakończeniem frazy, lub najmniejsze zawahanie w artykulacji długiej listy skomplikowanych nazw czy imion, osłabia moc pieśni, co może wywołać niezadowolenie przodków lub bóstw. Niektóre pieśni wymagają więc absolutnej czystości i opanowania głosu.

Słowa pieśni są dobierane bardzo staranne i uważnie. Zapamiętywanie ich ułatwiają specjalne techniki. Przy doborze słów należy kierować się intuicją, ponieważ zarówno cały język, jak i pojedyncze wyrazy skrywają obrazy wypełnione energią, które mogą zamanifestować się w świecie rzeczywistym.

Język hawajski posada wiele warstw znaczeniowych. Te warstwy i ukryte znaczenia słów nazywają się kaona. Mimo że wielu słów używano na co dzień, zwykli śmiertelnicy nie umieli przeniknąć ich głębszych warstw znaczeniowych. Umiejętność tę posiadali jedynie wybrańcy, wyedukowani przez strażników wiedzy – kahunów. Wynikało to z faktu, iż bardzo obawiano się, że święta wiedza ulegnie rozproszeniu i rozmyciu, przez co straci swoje znaczenie. Chroniono ją więc systemem prawa kapu (tabu), którego złamanie groziło nawet śmiercią.

Kila

W pieśniach oli słowa oraz skomponowane z nich frazy są naszpikowane aluzjami i złożoną symboliką. Ich wieloznaczność sięga głęboko pod powierzchnię. Dźwięki natomiast posiadają moc determinowana ludzkiego przeznaczenia. Przełożenie na pieśni języka obdarzonego tak wielką mocą musi być więc nieskazitelne.

Wstęp: 25 zł
Ilość miejsc ograniczona
Bilety do nabycia od 24.05.2016 w kasie Muzeum Azji i Pacyfiku
ul. Solec 24, Warszawa
(wt. – nd. 12.00 – 18.00)
Rezerwacaja: Szczegóły wkrótce